Internettet som reklame
Mange anser internettet for udelukkende at være et reklame medie, men hvis man kun
benytter sin hjemmeside som en alternativ tryksag, går det hurtigt galt. Internettet er
meget mere end reklame, det er den direkte vej for kunderne, hvor de kan læse om virksomhedens
produkter, 24 timer i døgnet 7 dage om ugen.
Internettet bør anvendes seriøst
Der er desværre mange virksomheder, der stadig ikke tager internettet seriøst. Mange sætter f.eks.
en af deres, i forvejen travle, medarbejdere til at opbygge og vedligeholde hjemmesiden. Problemet
med dette er, at de færreste har erfaring nok til at klare en sådan opgave.
Man kan ikke forlange, at den travle medarbejder også har tid til at sætte sig ind i,
hvordan de forskellige søgemaskiner indekserer sider, hvorfor de forskellige browsere og
platforme ikke viser siden korrekt, eller hvordan det nu lige er at man optimerer grafikken
bedst muligt. Det kræver ikke blot de rette værktøjer, men også i høj grad en stor erfaring,
og baggrundsviden om internettet.
Virksomhedens hjemmeside bør anses for at være mindst lige så vigtig, som diverse
brochurer og andet salgsmateriale.
Det er ikke en tryksag
Internettet har mange fordele i forhold til en tryksag, og bør derfor også behandles
anderledes. Det er f.eks. langt nemmere, og billigere, at opdatere en hjemmeside, end
det er at få trykt, og udsendt, nye brochurer. Derfor bør en hjemmeside altid være
opdateret med de nyeste relevante oplysninger, så som nye produkter, tilbud o.l.
Hvis hjemmesiden løbende holdes opdateret, vil man på længere sigt få flere trofaste
besøgende, der jævnligt kigger forbi.
Markedsføring via internettet
Internettet har større magt, end de fleste går og regner med. For at sætte dette lidt i
perspektiv, kan vi se tilbage på udviklingen. Det tog radioen 40 år at nå ud til 10
millioner brugere, for tv'et tog det kun 15 år at nå samme antal brugere, men i den spæde
begyndelse af internettet tog det ikke mere end 3 år for Netscape. I midten af 90'erne tog
det under 1 år for en internetservice som Hotmail, at nå 10 millioner brugere. Det siger
lidt om internettets størrelse på verdensplan.
Der findes mange muligheder, når det kommer til markedsføring på internettet. Til at starte
med bør hjemmesiden naturligvis være nem at finde, derudover kan man reklamere flere
forskellige steder, bl.a. med bannerannoncer, der kan sammenlignes lidt med avis-annoncer.
Desuden bør man sørge for at internetadressen fremgår i trykte annoncer og brochurer, så
nuværende, og kommende, kunder bliver klar over, at virksomheden har en hjemmeside.
|